Wayang Kulit



Wayang Kulit


Wayang kulit adalah satu teater yang tertua dan terdapat di seluruh Asia Tenggara seperti  Malaysia, Indonesia, Thailand dan Kemboja - China, India dan Turki,  Taburannya yang meluas ini telah menggalakkan kemunculan beberapa teori asal usulnya.

Terdapat beberapa teori tentang asal usul Wayang kulit, contohnya dari Jacques Brunet yang mengatakan bahawa ianya berasal dari India di mana ianya dibawa Ke Asia Tenggara melalui pengaruh Hindu di rantau ini.  Sebagai bukti, penyokong-penyokong teori ini merujuk kepada Ramayana dan Mahabharata, dua epik hindu yang terkemuka yang menjadi bahan utama untuk persembahan wayang kulit.  Teori ini disokong oleh Otto Spies, Sabri East Siyavusgil dan Willian Ridghway.

Berthold Laufer pula mengatakan wayang kulit berasal dari China manakala Hazue menyebutkan Jawa sebagai tempat asal wayang kulit.  Sebagai bukti di merujuk kepada istilah Jawa kuno yang digunakan di dalam Wayang Purwa dan wayang pula telah wujud sebelum munculnya pengarauh Hindu di Asia Tenggara.

Wayang kulit di Malaysia mempunyai banyak persamaan dengan negara-negara jirannya kerana Malaysia, Thailand dan Indonesia merupakan sebahagian daripada kelompok budaya dunia Melayu Lama.  Jadi, Malaysia yang terletak di tengah-tengah kawasan Melayu lama menerima pengaruh budaya keseluruhan rantau ini.  Oleh itu tidaklah hairan wayang kulit di Malaysia mempunyai banyak ciri-ciri persamaan dengan Nang talung dari Thailand, Nang Talung dari Kemboja dan wayang Purwa dari Indonesia.

Terdapat tiga jenis wayang kulit di Malaysia, iaitu wayang Kelantan (wayang siam) Wayang Melayu dan wayang Jawa.  Wayang Melayu berasaskan  kepada wayang Purwa dan menggunakan sturktur persembahan dan teknik yang sama seperti Wayang Purwa.  Mereka hanya berbeza dari segi bentuk patung dan kumpulan muzik  Patung wayang Jawa yang mempunyai dua tangan boleh digerakkan sementara patung wayang Melayu mempunyai dua tangan sahaja yang boleh digerakkan

Jenis wayang kulit yang ketiga, iaitu wayang Siam terdapat di Kelaantan, Kedah dan Perlis .  Ia dipercayai berasal dari Nang Talung (Thailand) berdasarkan bentuk patungnya, alat-alat muzik yang digunakan dan mentera buka panggung dan Tuk Maha Siku yang dibacakan dalam bahasa Thai.

Terdapat dua jenis Wayang Siam di Kelantan dikenali sebagai Wayang Kelantan yang telah diubah suai dengan unsur-unsur tempatan dan satu lagi di Kedah dan Perlis dikenali sebagai Wayang Gedek.  Kedua-dua wayang ini juga berbeza dari segi bentuk patung dan alat-alat muzik yang digunakan.  Umpamanya patung Wayang Kelantan berbentuk sudut pandangan tepu sementara hampir kesemua patung Wayang Gedek dibentuk dari sudut pandangan hadapan.  Alat-alat muzik adalah dari jenis kelompok yang sama, hanya berbeza dari segi besar, kecil dan bilangannya.

Petikan Buku Teater Tradisional Melayu oleh Mohamed Ghouse  Nasuruddin,
Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur 2003

Wayang Gedek

Wayang Gedek ialah sejenis wayang kulit yang dipersembahkan di Utara Semennanjung Malaysia seperti di Perlis, Kedah dan juga Perak.  Negeri-negeri ini juga menerima pengaruh yang kuat dari Thailand.  Kawasan ini terdedeh kepada proses percantuman budaya dari sebuah negara dengan negara yang lain.  Contohnya dari segi bahasa pertuturan, cara hidup dan tidak ketinggalan juga dari segi persembahan seni teaternya.

Antara bentuk teater yang mendapat pengaruh dari Thailand adalah seperti Wayang Kulit Siam dan Wayang Gedek, Manohra, Jikey dan Makyung.  Wayang kulit mempunyai persamaan dengan Nang Talung yang terdapat di Selatan Thailand.  Menora pula mempunyai persamaan dengan Lakon Nora yang merupakan bentuk dramatari yang dipersembahkan di Negara Thai.

Wayang Gedek menggunakan dialek Kedah bercampur Thai.  Unsur-unsur Thai juga jelas dalam kelihatan dari aspek reka corak pakaian pada patung itu sendiri yang berunusrkan Wayang Siam.  Semasa memulakan persembahan, upacara 'buka panggung' adalah menggunakan bahasa Thai keseluruhannya walaupun cerita yang hendak disampaikan adalah dalam dialek Kedah sepenuhnya.  Wayang Gedek mempunyai perbezaan dengan Wayang Kelantan sebagai sumber utama.  Wayang Kulit Kelantan merupakan cerita saduran dari epik Ramayana dan cerita Seri Rama.  Manakala Wayang Gedek lebih simple dan corak persembahannya lebih moden.  Jalan ceritanya juga telah ditokok-tambah dengan cerita-cerita ataupun peristiwa-peristiwa semasa

Panggunaan alat-alat muziknya seperti gedombak, serunai, canang, gedok, gong dan berwarna-warni.  Pakaian tradisionalnya telah diubah ke bentuk moden seperti memakai seluar panjang, berbaju pendek, berkain ketat dan berambut pendek.  Di samping itu watak tradisi juga dikekalkan untuk persembahan cerita-cerita tertentu.  Dari sini kita dapat lihat bahawa wayang gedek telah mengalami improvisasi dari wayang kulit asal yang lebih berunusrkan Thai.

Petikan Buku Teater Tradisional Melayu oleh Mohamed Ghouse  Nasuruddin,
Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur 2003


Wayang Kelantan

Wayang Kelantan terdapat di negeri Kelantan dan Terengganu.  Ia mempersembahkan cerita daripada versi Ramayana Melayu dan cerita-cerita mitos dan legenda tempatan.

Pada masa dahulu wayang kulit dipersembahkan untuk dedua-dua fungsi ritual dan secular.  Persembahan fungsi ritual sellunya berkaitan dengan musim menuai sebagai mengucapkan kesyukuran kepada semangat yang telah memberikan hasil tanaman yang lumayan.  Terdapat juga persembahan untuk menyemah kampung, iaitu membersihkan kampung daripada ancaman semangat yang ganas dan jahat.  Persembahan fungsi secular pula diadakan untuk merayakan hari ulang tahun sultan atau sebagai hiburan semasa perkahwinan.  Pada ketika yang lain, wayang kulit dimainkan sebagai kegiatan komersial yang mana para penonton membeli tiket suntuk menonton persembahannya.  Tetapi sekarang, wayang kulit jarang dipersembahkan di Kelantan dan kalau diadakan, kebanyakkannya adalah untuk tatapan para pelancong sahaja.

Petikan Buku Teater Tradisional Melayu oleh Mohamed Ghouse  Nasuruddin,
Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur 2003



Pohon Beringin













                                                      Rama, Sita, Pak Dogo dan Rawana













                                                                 Rama dan Hanuman










1 comment:

  1. Apakah 5 bahan yang digunakan untuk membina panggung wayang kulit?

    ReplyDelete