Teater Tradisional Makyung
Teater tradisional
Melayu mencerminkan kepelbagaian warisan budaya orang Melayu dalam konteks
budaya serantau Dunia Melayu Lama. [(Mohamed Ghouse (2000: xiv)]. Makyung ialah
teater yang menggabungkan unsur-unsur tari, muzik dan dialog yang hanya
terdapat di Kelantan [(Mohamed Ghouse (2000: xiv)].
Makyung digambarkan
sebagai sebuah dramatari yang halus dan penuh kegemilangan. Menurut sejarah,
Makyung lahir di Istana Melayu Patani kira-kira 400 tahun yang lampau dan
kemudian ia merebak ke Kelantan. Ensiklopedia Sejarah dan Kebudayaan Melayu
Jld. 3 M-Q (1999 : 1433) mengaitkannya dengan hiburan bagi permaisuri dan
puteri-puteri raja pada masa dahulu.
Setiap
watak dalam Makyung mempunyai nama khas dan mempunyai pakaian lengkap yang
tersendiri. Pakaian yang dipakai melambangkan watak yang dimainkan oleh setiap
pelakon. Watak-watak penting dalam sebuah cerita Makyung ialah Pakyung yang
juga menjadi raja atau pemerintah dan menjadi tulang belakang sesebuah cerita.
Pakyung Muda pula adalah watak utama atau
hero dalam cerita Makyung. [(Ensiklopedia
Dunia Melayu (1997: 104-105)].
Persembahan Makyung
diadakan terutamanya selepas menuai padi, sebagai tanda kesyukuran. Ada juga
dimainkan untuk acara memuja semangat seperti semah kampung. Makyung juga
dipersembahkan di majlis perkahwinan, puja umur sultan, dan hari kebesaran
negeri. Oleh itu apabila diperhatikan dengan mendalam teater tradisional
Melayu, secara tidak langsung kita akan dapat menghayati tentang sistem
kepercayaan, nilai-nilai dan norma juga sistem adat resam mereka. [(Mohd
Ghazali Abdullah (1995:vi)]. Aspek spiritual Makyung pula termasuk muzik dan
tarian juga digunakan dalam upacara memulih semangat, sejak zaman dahulu dan
masih wujud hingga kini. Manakala persembahan Makyung berniat atau main puteri
merupakan contoh aspek pengubatan dalam teater tradisi. [(Mohamed Ghouse
Nasuruddin (1994: 33-34)].
1.5
TINJAUAN PENULISAN TENTANG MAKYUNG
Penulisan berkenaan
Seni Lagu dan Permainan Tradisi Asmad (1990) ‘ Seni Lagu dan Permainan Tradisi, Siri Bunga Rampai kebudayaan Malaysia’
merupakan satu gambaran ringkas tentang teater tradisional Makyung.
Beliau menghuraikan bahawa seni Makyung
ialah sejenis lakonan dan tarian kesenian daerah khususunya di negeri Kelantan. Mengikut sejarah, Makyung dikatakan suatu seni
persembahan istana yang istimewa dengan cara lakonannya tersendiri. Makyung
dilakonkan tanpa menggunakan skrip dan berupaya mencuit hati penonton untuk
terus menonton.
Penyampaian
ceritanya dapat difahami bukan sahaja daripada pergerakan bahkan daripada
nyanyian dan juga dialog yang dituturkan. Pada zaman kegemilangannya, Makyung
adalah sebuah bentuk kesenian utama yang dipersembahkan di mana-mana sahaja
terutama di pesta-pesta budaya rakyat tempatan.
Penulisan William P.
Malm (1974) dalam ‘Traditional Drama And Music of Southeast Asia’ bertajuk The Music of The Malaysian Ma’yong membincangkan Makyung sebagai sebuah teater
istana dan berkembang sebagai teater rakyat di dalam jangka masa lebih kurang
50 tahun. Pengenalan terhadap Makyung adalah berasaskan pemerhatian selama 3
bulan yang dibuat pada tahun 1968 untuk merekod persembahan teater dan
muziknya. Mengikut sejarah, Makyung bermula di selatan Patani (Thailand)
seperti yang tercatat oleh Peter Florest: His
Voyages to the East Indies in the Globe, 1611-15 – dicatat oleh W.M.
Moreland [Hakyuyt Society, 1934] Makyung dinaungi oleh sultan Kelantan sehingga
tahun 1930-an. William P. Malm juga ada berbicara mengenai muzik Makyung yang
dikatakan mempunyai pengaruh muzik tradisi timur yang bercirikan keislaman di
mana para penonton disajikan dengan bunyi campuran muzik ‘Southeast Asia’ dan
‘Pan Islamic Element yang dimulakan dengan muzik instrumental dan diikuti
dengan pukulan gendang dan gong mengiringi pelakon masuk ke pentas.
Tan Sri Mubin
Sheppard yang menulis “Ma’yong - The
Malay Dance Drama,” ‘Traditional Drama And Music of Southeast Asia’
(1974) mengatakan bahawa Makyung adalah satu-satunya dramatari yang dijumpai di
Asia yang melibatkan tarian dengan nyanyian, percakapan dan lawak jenaka.
Teater Asia Tenggara
ini dipersembahkan di dalam bulatan tanpa latar hias dan tirai dengan
menggunakan prop yang sangat minima. Watak tidak memakai kasut. Mengikut
sejarah, ia adalah persembahan untuk kerabat diraja Patani (sekarang selatan
Thailand) yang telah wujud di Patani beberapa abad dahulu. Ketika itu Patani
dikenali sebagai Langkasuka. Makyung mula diperkenalkan di Kelantan kira-kira
200 tahun dahulu sehingga tahun 1920 dan dalam pada itu Tengku Temenggung Abdul
Ghafar adalah penaung kira-kira seratus kumpulan primadona di Kota Bharu.
Selepas Kelantan bertukar pembesar, kumpulan Makyung keluar dan mencari
populariti sendiri di seluruh kerajaan Malaya. Watak-watak utama di dalam
persembahan Makyung ialah Raja, Pakyung Muda, Pakyung Tua, Permaisuri dan
Puteri yang dipersembahkan oleh wanita dan gadis remaja. Watak-watak utama ini
digandingkan dengan inang-inang istana dan dua orang pengasuh lelaki (Peran).
Antara cerita yang dipersembahkan ialah Dewa Muda, Dewa Indera-Indera Dewa,
Anak Raja Gondang, Bongsu Sakti, Puteri Timun Muda, Raja Tangkai Hati, Raja
Muda Lakleng, Rada dua serupa, Raja Muda Lembek dan Gading Bertimang.
Penulisan Hamidah
Yaacob (1982) Monograf Perbadanan Muzium Negeri Kelantan II, Beberapa Aspek Hiburan
Tradisional Kelantan, Perbadanan Muzium Negeri Kelantan, Istana Jahar
Kota Bharu, Kelantan menyatakan bahawa Makyung sangat terkenal di Kelantan.
Menurut orang-orang tua, permainan ini telah ada sebelum Long Yunus memerintah
negeri Kelantan lagi. Persembahan Makyung meliputi drama, tarian, nyanyian dan
unsur-unsur komedi. Makyung dipersembahkan sebahagian besarnya di istana, iaitu
di balai raja. Semua bahagian penting dalam cerita Makyung dilakonkan oleh
perempuan.Hanya dua orang
lelaki sahaja yang mengambil bahagian dalam cerita itu, iaitu menjadi orang
kelakar ’atau orang lawak’. Alat bunyi-bunyian dalam permainan Makyung ialah
sebuah rebab, dua buah gendang ibu dan anak, dua buah gong ibu dan anak dan
sebatang serunai. Rebab merupakan alat muzik yang paling penting dalam
persembahan Makyung kerana ia bertindak sebagai ketua muzik. Pertunjukan
Makyung dimulakan dengan upacara menghadap rebab. Pakyung duduk berhadapan
dengan pemain rebab dan di belakangnya diikuti oleh permaisuri dan dayang
istana. Pakyung menyanyi dan diikuti pula dengan tarian yang beransur kepada
bangun dan akhirnya berdiri tegak. Pada tiap-tiap rangkap nyanyian Pakyung tadi
disahuti suara latar atau nyanyian beramai-ramai pelakon wanita lain. Dalam
setiap lakonan yang hendak dimulakan, sudah menjadi suatu adat bagi Pakyong
yang terlebih dahulu memanggil seorang daripada dua ahli lawak (Peran).
Panggilan kepada ahli lawak itu ialah ‘awang’. Penampilan Peran yang penuh
dengan unsur lawak jenaka berjaya mengenakan Pakyung. Pakyung mula bercerita
dengan awang yang kemudiannya memanggil Peran yang kedua untuk berunding. Maka
bermulalah cerita dalam Makyung yang turut difahami daripada gerak-geri dan
nyanyian.
Patricia Matusky
& Tan Sooi Beng (1997) Siri Kebudayaan Asia Tenggara, Muzik Malaysia: Tradisi Klasik
Rakyat dan Sinkretik. Sinaran Bros. Sdn. Bhd., Pulau Pinang
menerangkan tentang
bentuk seni lakon tradisional yang dikenali dengan nama Makyung. Makyung
menggunakan dialog, tarian serta muzik vokal dan instrumental untuk mengisahkan
cerita. Penulis meneruskan perbincangan dengan menjelaskan tentang muzik
Makyung.
Muzik Makyung
dipersembahkan oleh orkestra yang terdiri daripada sepasang gendang, sepasang
tetawak dan sebuah rebab tiga tali. Repertoir muzik Makyung terdiri daripada
lagu-lagu paluan dan lagu-lagu nyanyian. Lagu-lagu paluan dimainkan untuk
beberapa kegiatan tertentu. Lagu Pakyung Turun dikhaskan untuk mengiringi
pelakon-pelakon ke atas panggung, lagu Barat biasanya mengiringi perjalanan
dalam cerita, dan lagu yang bertajuk Sang atau Penyudah untuk menyudahi sesuatu
persembahan. Melodi dalam lagu-lagu Makyung dipersembahkan oleh seorang
penyanyi dan pemain alat muzik rebab. Pemain rebab biasanya mengiringi penyanyi
itu mempersembahkan melodi-melodi yang kompleks dan berhiasan dalam semua lagu
nyanyian di dalam persembahan Makyung.
Mohamed Ghouse
Nasuruddin, 1994, Tarian Melayu, Dewan
Bahasa dan Pustaka Selangor Darul Ehsan, (halaman 33-66) menyentuh mengenai
salah satu unsur yang sangat penting dalam Makyung iaitu tarian yang digunakan
dalam keseluruhan persembahan. Penulis juga menerangkan tarian Makyung yang
menegaskan pergerakan tangan dan menghuraikan dengan teliti serta menyeluruh
mengenai posisi tangan yang digunakan dalam persembahan Makyung. Posisi tangan
ini apabila dicantumkan dengan pergerakan badan, kepala dan kaki membentuk
tarian Makyung yang mempunyai abjad tari yang meliputi pergerakan duduk dan
pergerakan berdiri. Antara contoh tarian yang menarik disebut oleh penulis
ialah tarian “Pakyung bekelik dengan Peran” di mana suasana umumnya ialah
seperti menyakat – Pakyung cuba menyakat Peran.
Mohamed Ghouse
Nasuruddin, 2000, Teater Tradisonal Melayu,
Dewan Bahasa dan Pustaka Kuala Lumpur, (halaman 40-60) menerangkan tentang
Makyung dan elemen-elemennya, contohnya seperti sejarah perkembangan Makyung
dan dari aspek persembahan yang bermula dari pentas, watak-watak, pakaian,
latar hias dan cerita-cerita Makyung yang berasaskan legenda tempatan. Penulis
juga ada menyentuh tentang lakonan dalam Makyung yang menggunakan aksi
persembahan yang menggabungkan unsur-unsur realisme dan bukan realisme. Selain
itu, beliau juga membincangkan peranan penting muzik dan tarian dalam Makyung
serta struktur persembahannya dan beliau juga ada menyentuh tentang Makyung
Kedah yang telah lama luput dan kesinambungannya dengan Makyung Kelantan di
dalam buku ini.
Penulisan ilmiah
mengenai Makyung oleh Ghulam Sarwar Yousof berjudul ‘The Kelantan Mak Yong Dance Theatre: A Study Of Performance Structure”
(1976), menceritakan tentang sejarah, perkembangan secara menyeluruh
menyentuh soal ritual, ‘repertoire’ dan
tentang struktur persembahan yang tetap di dalam persembahan Makyung. Di dalam
buku ‘The Encyclopedia of Malaysia’ (2004) Ghulam
Sarwar membincangkan persembahan muzik yang terdapat di dalam Makyung juga
Makyung sebagai teater istana. Bermula dengan istana Patani kemudian dibiayai
oleh Long Abdul Ghaffar di antara tahun 1923 hingga 1935 di mana persembahan
Makyung menjadi begitu cantik, menarik dan cukup mempesonakan. Namun selepas
mangkatnya Temenggung Ghaffar ia kembali menjadi teater rakyat.
1.5.1
ULASAN DARI MAJALAH
En. Abdul Aziz H. M.
(1985) Dewan Budaya, April berbicara mengenai lagu dalam Makyung kerana melalui
lagu serta liriknya, dapat digambarkan cara, sikap, pemikiran, serta falsafah
orang-orang dalam masyarakat Melayu tradisi. Penulis turut menyentuh mengenai
hubung kait lagu dan ragam manusia di mana dalam lagu, hubungan peribadi
manusia dalam masyarakat dapat dilihat melalui nilai kemas, mesra, ikhlas, dan
baik, yang dapat dirasai apabila lagu yang disampaikan dihayati dengan betul.
Lagu-lagu di dalam Makyung dapat dipecahkan kepada tiga jenis yang berlainan. Contohnya
lagu Pakyung turun, Menghadap rebab, Sedayung Makyung adalah terlalu manja dan
menyimpan sejarah dan asal usul Makyung. Lagu-lagu Barat Anjung, Barat Cepat,
lagu Tuk wak, lagu Sedara mampu menyatakan dengan baik hubungan peribadi sesama
manusia manakala lagu Jembal, Lagu Kisah Barat menceritakan hubungan antara
seseorang dengan orang lain di bumi dan juga di kayangan. Penulis juga
menyatakan bahawa lagu di dalam Makyung menggambarkan alur kepercayaan.
Mohamed
Ghouse Nasuruddin (1999) – Dewan Budaya, Julai
“Perkembangan Teater Makyung” ( hal 7-8 ) menceritakan tentang Makyung yang
bermula sebagai teater istana dan berubah menjadi teater rakyat serta kesan ke
atas corak dan struktur persembahannya. Beliau menerangkan corak persembahan
yang diadakan di istana dan membandingkannya dengan Makyung rakyat dan Makyung
yang dipentaskan di bandar.
Penulis juga
menyentuh mengenai aspek simbolisme yang menjadi asas persembahan Makyung.
Contohnya props yang mewakili pelbagai
simbol dan aksi-aksi simbolik yang digunakan untuk menyampaikan maklumat.
Selain itu, Mohamed
Ghouse Nasuruddin juga berbicara mengenai perubahan yang menggugat estetika
persembahan Makyung, seperti keluar masuk watak, penempatan pemuzik dan
penamatan persembahan.
Sabri Mohd. Zin, Dewan Budaya, Januari ( 1997) “Makyung Ritual dan Hiburan.
Dewan Bahasa dan
Pustaka (hal 3-5). Beliau menerangkan
dengan teliti konsep persembahan Makyung yang tertakluk kepada empat acara
iaitu buka panggung, menghadap rebab, pecah cerita dan tutup panggung. Beliau
bukan sahaja menerangkan maksud serta tujuannya diadakan bahkan mengaitkannya
dari aspek hiburan dan ritual. Sesungguhnya semangat ghaib atau makhluk halus
daripada perspektif Makyung adalah indeks atau lambang kuasa Allah yang Maha
Besar. Pelakon yang memainkan watak Pakyung pertama dan Peran tua serta pemain
rebab adalah anggota penting dalam persembahan Makyung. Oleh itu, bukan
sebarang orang boleh melakonkan peranan ini bagi persembahan Makyung.
Pasted
from <file:///G:\Tesis%20akhir%2010%20kopi.doc>
No comments:
Post a Comment